23 juni 2011

Läst: Det måste finnas en väg ut ur det här samhället

I förra veckan läste jag till slut ut Det måste finnas en väg ut ur det här samhället av Göran Greider. Till slut, eftersom det tog mig ett tag att komma igenom boken. Inte för att den var ointressant, utan för att jag är ovan vid att läsa debattböcker som är så innehållsrika och som just därför måste smältas i omgångar.
Göran Greider är jämngammal med mig och i mitt tycke en av Sveriges bästa och mest intressanta debattörer att både läsa och lyssna på. Han är oerhört kunnig och ger sig inte på ett ämne utan att vara ordentligt inläst på det. Och så kan han konsten att uttrycka sig.
I boken ger han en exposé över den svenska samhällsutvecklingen under sin livstid ur sin synvinkel på vänsterkanten. Det är gediget, underhållande och tänkvärt. Han funderar över var vänsterdebatten tog vägen under 80- och 90-tal och han resonerar kring finanskriser och klimatkris. I slutkapitlet försöker han visa på möjliga vägar ut ur krissamhället. Det handlar inte om en stor åtgärd, utan många åtgärder av mindre storlek som i samverkan ska kunna lösa kriserna (demokratisk planhushållning, jämlikhet både mellan folk och mellan stater, social värnplikt etc.).
Som vanligt finns det saker att hålla med och saker att inte hålla med om, som i de flesta debattböcker. Att få det serverat i mycket välskrivet format av en engagerad författare gör det klart läsvärt.

Inga kommentarer: