23 mars 2010

Läst: L'amant

Av någon anledning har jag haft för mig att jag har läst den här förut. Men det kan jag absolut inte ha gjort, för jag kände knappt igen någonting. L'amant (Älskaren) av Marguerite Duras skrevs inte förrän långt efter (1984) att händelserna tilldragit sig, men det insåg jag inte förrän jag tittade på försättsbladet. På något sätt så kändes det som om jag borde ha läst den som tonåring.

Hursomhelst, boken är berömd för berättelsen om den unga franska flickan som blir älskarinna till en rik ung kines i Saigon, men boken handlar om så mycket mer. Om flickan, som är Marguerite Duras själv, om hennes familj, om Saigon. Mycket om modern och hennes förhållande till barnen. Den är skriven i fragment i tredje person, med hopp både i tid och miljö, och ger en bild av hur det var att vara fattig västerlänning, tillhöra den härskande klassen men ändå inte, i det koloniserade Vietnam och Kambodja. Det är också en stark skildring av en familj, där modern sätter den äldste sonen över allt.

2 kommentarer:

J+L sa...

"Av någon anledning har jag haft för mig att jag har läst den här förut. Men det kan jag absolut inte ha gjort, för jag kände knappt igen någonting."

Den som ändå kunde dra såna slutsatser...

Kerstin sa...

Jag hade för mig att boken bara handlade om kärlekshistorien, men så var det ju inte...