20 mars 2010

Läst: Timmen mellan hund och varg

Timmen mellan hund och varg (Silke Scheuermann) blev jag nyfiken på av en ren slump. Jag brukar alltid svänga inom Pocketbokhandeln om jag är på Malmö eller Göteborgs central. Jag blev verkligen inte besviken.

Boken handlar om den destruktiva relationen mellan två systrar, och om det ska kunna gå att vända den i något positivt. Systrarna har inte träffats på några år, och man märker hur rollerna från barndomen fortfarande sitter i. Man får ett antal ögonblicksbilder av den yngre systerns (jag kan inte komma ihåg att man fick veta hennes namn) möten med sin syster, med sin systers vänner och med ytterliga någon person. Ingenting är klart när boken tar slut, men där finns en början till en utveckling av systrarnas relation. Hur den sedan blir, är en helt annan fråga.

Handlingen tilldrar sig under en begränsad tid, i ett begränsat rum och med en koncentrerad handling. Inte riktigt tidens, rummets och handlingens enhet, som man kan hitta det framför allt inom teatern, men inte långt ifrån. Språket är oerhört grafiskt, i den meningen att jag hela tiden hade bilder framför ögonen, trots att inte många ord används. Det var också väldigt färgrika bilder, ibland bara färg. Fascinerande. Tål omläsning.

Inga kommentarer: