16 januari 2011

Läst: Sjöjungfruns andra fot

- Jag har just begravt en stjärna!

Vem kan motstå en bok som börjar så? Jag hittade Sjöjungfruns andra fot av Mia Couto av en slump när jag gick runt och botaniserade på biblioteket. (Jag älskar bibliotek. När jag var barn var en av höjdpunkterna när jag så där varannan vecka fick följa med min far till det STORA biblioteket inne i stan när han skulle låna nya böcker.)

Jag har läst fler böcker från Afrika, där man tar upp den tid när européerna precis hade koloniserat inte bara kusterna, utan även var på väg mot inlandet. Men den här boken gör det på ett väldigt annorlunda sätt, där den knyter ihop då och nu, inhemskt och främmande, traditionell religion och kristendom. Det är tråkigt att inte kunna läsa den på originalspråket, för den svenska översättningen är rik. Jag får hela tiden bilder i huvudet av miljöerna och fantasierna i boken.

Rekommenderas för läsning!

Inga kommentarer: