22 februari 2012

Läst: Rosen på Tistelön

Jag har läst Rosen på Tistelön av Emilie Flygare-Carlén. En av de första thrillerna på svenska om inte den första. Den kom ut 1842. Upplagen jag läste är från 1943 och man har moderniserat språket för läsarnas skull. Historien med dess förvecklingar känns förhållandevis modern. Jag hade en känsla av att det utspelades i början på förra seklet, men rimligen så borde det hela ha utspelat sig 100 år tidigare.

Jag rekommenderar boken för läsning, även om den känns lite långsam och omständlig ibland. Den är ett titthål bakåt i tiden och visar att det kunde vara nog så dramatiskt på den tiden också. Jag lånade mitt exemplar på biblioteket, smått otroligt att den fanns i hyllan och inte i magasinet! Jag gissar att den också går att få tag på på antikvariat.

Inga kommentarer: