3 februari 2012

Läst: The Sense of an Ending

Jag har läst The Sense of an Ending av Julian Barnes, förra årets Bookerpristagare.

Det är inte för inte man får Bookerpriset. Jag har läst ett antal böcker av Julian Barnes förut, men den här liknar inte något jag läst tidigare av honom. Den är lågmäld, reflekterande, eftertänksam, men ändå är delar av skeendet dramatiskt. Men det dramatiska får man hela tiden berättat för sig genom huvudpersonens minnen, och inte som ett direkt berättat skeende. Boken är inte heller full med komiska poänger eller ironier som en del av hans andra böcker kan vara (t.ex. England, England). Ändå så sträckläste jag den.

Platsar inte riktigt för omläsningshyllan, men nästan.

Om ni inte vill läsa den på engelska, så är en översättning på väg. Kommer i mars. Om man vill läsa annat av Julian Barnes, så kan jag rekommendera just England, England och Flauberts papegoja. Annorlunda böcker med knorr.

1 kommentar:

J+L sa...

Får kanske titta på Barnes igen. Har inte sett sen Flaubert's Parrot.