14 april 2012

Läst: On Writing

Språk är spännande. Hur man kan använda språket är spännande. Jag skriver mycket i jobbet, men bara faktatexter. Att skriva skönlitteratur är något helt annat. Jag har läst Stephen Kings bok "On Writing", där han dels berättar om sin väg till skrivandet, dels berättar om hur han tänker och arbetar med sitt skrivande. Jag har inte läst mycket av honom, skräckisar är inte riktigt min genre, men det märks att han vet hur man berättar en bra historia.

En del av hans arbetssätt är tillämpbart på det jag skriver i jobbet. (Jag tycker inte heller om adverb, till exempel;-).) Det handlar mycket om att skriva effektivt för att få fram det budskap man vill. Stephen King vill bära fram sina historier, och funderar mycket kring sådana saker som hur mycket information om miljö som behöver finnas med, hur fort behöver historien gå framåt, hur skriver man en dialog utan att den blir styltig, osv.

Mycket läsvärt för alla som använder det skrivna ordet. Den finns förresten på svenska också: "Att skriva: en hantverkares memoarer".

Inga kommentarer: