3 april 2012

Lyssnat: Hypnotisören

Jag har lyssnat på Hypnotisören av Lars Kepler (uppläst av Peter Andersson). Visst var det spännande, men det var lite för mycket som haltade för att jag skulle vara riktigt nöjd. Snabba, dåligt motiverade slutledningar som den sympatiske polisen snabbt hakade på. Kapitel som avslutades rätt ut i luften, jag antar som "cliffhangers", men jag tyckte det förfelade sin verkan. Hopp mellan olika personer och långa avsnitt gjorde att jag hade lite svårt att hålla sammanhanget. (Det är nog i och för sig ett mindre problem om man läser, det är lättare att bläddra bakåt i en bok...)

Jag hade lite problem med språket också. Det var ett manér i det, med metaforer och ordvändningar, som blev tröttsamt i längden.

Men spännande var det, så jag får väl ge nästa bok (Paganinikontraktet) i serien en chans också, nu när den råkar ligga i min hylla.

Inga kommentarer: