30 maj 2010

Läst: Legend of a Suicide

Den här boken var länge precis lagom och intressant att läsa, men rätt förutsägbar. Och så plötsligt tog handligen en absolut totalomvändning, och sedan satt jag klistrad och höll på att glömma tid och rum.

Jag har inte läst något av David Vann tidigare, men han är tydligen en välkänd och uppskattad författare och skribent. Delvis utifrån egna upplevelser har han skrivit en bok, Legend of a Suicide, som beskriver en pojkes upplevelse av sina föräldrars skilsmässa och av sin far. Också faderns upplevelse av sin relation till pojken, och till andra, skildras. Mycket av berättelsen hör man genom deras tankar, men man får en tydlig bild av miljön kring dem, både i småstaden i Alaska och vid stugan som fadern har köpt på en ö vid Alaskas kust.

Jag minns inte längre vem som rekommenderade boken till mig, men jag kan bara rekommendera den vidare!

Inga kommentarer: