5 februari 2011

När jag var liten fanns det inga råkor norr om Hallandsåsen


När jag var liten fanns det inga råkor norr om Hallandsåsen, men desto fler söder om. Mina mostrar och morbröder brukade åka till Hammenhögs gästis för att äta ungråka på våren. Enligt ryktet en delikatess.

Nu finns det gott om råkor här i Halmstad också. De är inte vackra, men de är klipska och intelligenta för att vara fåglar. Jag kan inte låta bli att fascineras av dem när de sitter på vägbanan och har sådan koll att de i absolut sista sekund flyttar på sig för bilen som kommer i full fart. På morgnarna när jag cyklar till jobbet ser jag en flock som övernattar i närheten av där vi bor. Den tar sig ner mot centrum och stränderna steg för steg med bestämda samlingsplatser på vägen. Alltid samma platser, en mobiltelefonmast, ett speciellt hustak. Och så samma väg tillbaka på kvällen.

Råkorna på fotot är inhandlade på hemslöjden. De är snidade i ett stycke trä, och med ståltrådsben. Jag har tittat på dem länge och igår fick de till slut följa med hem.

When I was a kid, there were no rooks north of Hallandsåsen, but a lot south of Hallandsåsen. My aunts and uncles used to go to a restaurant in Hammenhög and eat young rook in the spring. Apparently quite delicious.

Nowadays there are plenty of rooks here in Halmstad aswell. They're not beautiful, but they are smart and intelligent to be birds. I'm fascinated by their coolness and agility when leaving the ground just a second before a car would hit them. In the mornings when I bike to work, I see a flock rooks that spend the night nearby. They make their way downtown always pausing at the same places, a mobile antenna, a special rooftop etc. And return the same route in the evening.

The rooks in the photo are made of wood and bought at a local shop (Hemslöjden). I've been wanting to buy them for ages, and finally two found their way home with me.

Inga kommentarer: